Wat is SEA?
SEA is de afkorting van Search Engine Advertising, wat in het Nederlands gewoon zoekmachine adverteren betekent. Adverteren in zoekmachines kan via meerdere platformen zoals Google en Bing. Het merendeel van de zoekers in Nederland maakt gebruikt van Google waardoor SEA vaak ook als Google Ads gezien wordt. Google Ads is het advertentieplatform van Google zelf waarmee bedrijven meer klanten kunnen krijgen door te betalen voor klikken.
Hoe werkt Google Ads?
Adverteren in een zoekmachine wil zoveel zeggen als een betere positie vergaren in de zoekmachine door te betalen voor de eventuele klik. Dit werkt middels een soort veiling waarbij onder andere jouw bod bepaald hoe hoog je staat. Wanneer de veiling gesloten wordt door bijvoorbeeld een klik betaal je als deelnemer aan de veiling de kosten. Je hebt in ruil voor deze klikkosten een bezoeker op jouw website gehad. Een belangrijke toevoeging is dat de bezoeker op zoek was naar iets waar jouw campagne op afgestemd was! De Google Ads posities bevinden zich boven en onder de “normale” posities in Google.
Via Google Ads is het mogelijk op meerdere netwerken campagnes in te steken. Wanneer je een advertentie in het shoppingnetwerk hebt zal een bezoeker die een online aankoop gerichte zoekopdracht invoert in Google Shopping jouw advertentie zien.
De opzet van Google Ads campagnes kan vrij complex worden. Wil jij een Google Ads campagne laten maken? Met onze ervaring kunnen wij een campagne inrichten gericht op jouw wensen en advies uitbrengen over in te stellen budget. Wij stellen vervolgens alles voor je in zodat jij de focus op de aanvragen kunt behouden.
Onze SEA aanpak
Om ervoor te zorgen dat jouw campagne goed loopt denken we na over meerdere onderdelen die van invloed zijn op de performance. Op bijna alle type SEA campagnes zijn onderstaande punten van toepassing, echter zijn er ook campagnes waarbij niet met zoekwoorden gewerkt wordt. Wij kijken altijd naar welk type campagne het beste past bij jouw doelstelling.
Starten met een zoekwoordenonderzoek
Zo start je bij een campagne in het zoeknetwerk met een onderzoek naar welke termen geschikt zijn voor jouw SEA campagne. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met de wijze waarop deze termen in je campagne gezet worden.
Google Ads koppelen aan Google Analytics om de conversie door te meten
Het is van belang om resultaat te meten om zo de campagne beter aan te sturen. Wij kijken naar welke conversies ingesteld kunnen worden om vervolgens daarop te kunnen sturen.
Een slimme campagne structuur in Google Ads kan bijdragen aan betere resultaten
Een campagne kan op meerdere manieren ingestoken worden. Dit is afhankelijk van meerdere factoren kiezen we een structuur. Door hier slim mee om te gaan kunnen kosten bespaar worden, zijn resultaten overzichtelijker in te zien en kan er beter getarget worden.
Kies het juiste Google Ads netwerk om in te adverteren
Binnen SEA campagnes op bijvoorbeeld Google zijn er meerdere netwerken beschikbaar. Zo heb je onder andere het zoeknetwerk, displaynetwerk, shopping en video. Afhankelijk van de doelstelling van jouw SEA campagne wordt het juiste netwerk gekozen.
Budgetstrategie voor jouw SEA campagne bepalen
Door onze ervaring met gelimiteerde en ongelimiteerde budgetten kunnen wij een beeld geven van een minimaal budget binnen een bepaald markt voor merkbaar effect of een maximaal uit te geven budget, omdat er anders simpelweg budget overblijft. Binnen platformen als Google Ads zijn tevens ook strategieën op basis meerdere factoren in te stellen. Wij weten wat werkt en waarom! Laat je Google Ads campagne maken en voorkom te hoge uitgave voor het geboden resultaat.
Monitoren resultaten en bijsturen
Een Google Ads campagne is onderhevig aan vele factoren die de performance kunnen beïnvloeden. Wetende dat dit het geval is blijven wij de resultaten monitoren en bijsturen waar nodig. Mocht je zelf hiermee aan de slag willen dan is dit ook zeker mogelijk.