In dit artikel lees je over wat SEO technisch allemaal mogelijk is, maar ook hoeveel tijd het kost.
We beginnen bij de website. Een website goed vindbaar maken vereist voornamelijk dat er content op staat. Een zoekmachine kijkt namelijk naar de data achter je website en bepaalt zo waar je website over gaat. Als er iemand zoekt op een bepaald onderwerp dat op jouw site voorkomt dan kun je getoond worden in de zoekresultaten. Hoe beter je content des te hoger je in de resultaten verschijnt.
Klinkt simpel genoeg, echter zijn er door de jaren heen zoveel regeltjes omtrent SEO en websites bijgekomen dat het nu toch wel minimaal een cursus SEO vereist om een goed begin te maken.
Je website dient indexeerbaar te zijn. In de meeste gevallen is dit bij oplevering van je website zo, maar mocht je twijfelen is een second opinion van ons de moeite waard.
Naast dat de site te lezen moet zijn voor Google en andere zoekmachines is het belangrijk geworden dat de techniek goed in elkaar steekt. Zo moet een website mobiel vriendelijk zijn, omdat een groot deel van websiteverkeer tegenwoordig op een mobiel apparaat plaatsvindt.
Een website moet vervolgens qua opbouw voldoen aan een aantal kenmerken. Een van de simpelere voorbeelden is de heading structuur, waarbij je aangeeft of een stuk tekst H1 tm H6 meekrijgt. Zoekmachines als Google herkennen hierdoor dat wat in dit onderdeel genoemd wordt belangrijker is dan het onderdeel met een opvolgend of lager H nummer.
Om te begrijpen aan welke kenmerken de site allemaal moet voldoen heb je meer dan een cursus nodig. Hoe beter je alle SEO kenmerken toepast des te beter dat je jouw website kan scoren.
Het is echter niet alleen de site die aan voorwaarden moet voldoen. Elke tekst op je website wordt beoordeel op basis van relevantie tot zoekopdrachten. Een simpel voorbeeld: Een tekst over banken waar je op kan zitten heeft een redelijk grote relevantie tot de term: leren bank. Als je het over banken hebt kun je echter ook over verschillende banken hebben waar je geld kunt wegzetten.
De relevantie tot leren bank is hoger, omdat de zoekmachine herkent dat het over banken om op te zitten gaat. Stel iemand anders heeft een website waar enkel leren banken verkocht worden, dan is diens relevatie tot de term leren bank groter dan een website over verschillende banken. In principe zou deze website over leren banken beter scoren, echter hebben het net al geleerd dat er vele factoren zijn die van invloed zijn op de vindbaarheid.
Naast de relevantie van een zoekterm in de zoekmachine tot de content op de website is er ook nog de mogelijkheid om pagina’s specifiek in te richten op zoektermen. In het bovenstaande voorbeeld hebben we website 1: over banken om op te zitten en website 2: Over leren banken.
Stel website 1 en 2 hebben beide een fysieke winkel in Tilburg, maar website 1 heeft een pagina op de site gericht op: leren bank Tilburg, maar website 2 heeft dit niet? Dan zal in de zoekmachine website 1 beter scoren wanneer iemand zoekt op: leren bank Tilburg. De site scoort dan met de specifieke pagina hoog in de zoekmachines.
Er spelen nog honderden factoren mee die op basis van geschreven content je positie bepalen.
Naast een SEO technisch goede website en SEO geschreven teksten hen je ook nog andere vormen van content. Denk hierbij aan afbeeldingen en video’s. Een zoekmachine als Google herkent bij deze content niet altijd de inhoud. Je kunt zoekmachines wel helpen door bijvoorbeeld bij een afbeelding een ALT tag in te vullen. Hierdoor snapt een zoekmachine beter waar de afbeelding over gaat.
Hier kun je ook met de relevantie spelen door een ALT tag toe te voegen aan een afbeelding die een specifieke zoekopdracht ondersteunt. in ons voorbeeld van websites over banken zou website 2 een afbeelding kunnen toevoegen met als ALT tag: Leren bank Tilburg. Deze actie zou voldoende kunnen zijn om boven concurrent 1 met de specifieke pagina uit te komen.
Naast de mogelijkheid om de zoekmachine te beïnvloeden met andere soorten content maakt het de website vaak ook prettiger om te zien. Het alternatief is een statische lap tekst.
Om te begrijpen hoe je content SEO gericht kunt maken is niet veel kennis nodig, maar om al je content SEO vriendelijk te krijgen is wel veel tijd nodig.
Hoeveel tijd gaat er in SEO zitten dan?
Alle bovenstaande zaken kost een ervaren persoon die alles zelf kan al snel een 20 tot 40 uur om het echt goed te doen. Bedenk je dat je deze uren naast je daadwerkelijk onderneming moet investeren en dan is de overweging uitbesteden opeens interessant. na al deze stappen ben je er echter nog niet! Er bestaat namelijk ook nog iets dat linkbuilding heet.
Dit zou je kunnen zien als een populariteit punt. Als jij populair bent dan nemen mensen sneller aan wat je zegt. je wil met linkbuilding dus dat populaire websites jou vermelden. Linkbuilding is echter al veel diepgaander dan het ooi was. Voorheen kon je gewoon zoveel mogelijk linkjes verzamelen.
Tegenwoordig is het de bedoeling dat je een gevarieerd linkprofiel hebt met onder andere linkjes op websites die over hetzelfde onderwerp gaan als jouw website. Hierbij speelt relevantie weer een rol.
Dan heb je ook nog de malafide linkbuilding en slechte linkjes. De zoekmachines willen het beste. meest relevante resultaat laten zien. Voorheen kon iemand zich “inkopen” door gewoon heel veel linkjes te hebben. Het maakte toen niet uit waar de linkjes vandaan kwamen.
De linkjes worden nu automatisch gecontroleerd. Heb jij een link van een slechte website, dan moet je deze verwijderen of als ongewenst markeren om geen negatieve effecten ervan te ondervinden. Heb jij 10 linkjes gekocht en is er 1 van een slechte link? Dan doet dit waarschijnlijk meer kwaad dan goed.
Om een fatsoenlijke link te verwerven zonder simpelweg aan linkruil te doen heb je al snel een uur per link nodig.
SEO optimalisatie is dus een tijdrovende klus waarbij steeds meer kennis nodig is. We hebben beschreven op welke wijze een site geoptimaliseerd kan worden en wat je na de basis kan doen. Wij passen voor onze klanten volledige SEO strategieën toe in de loop van een jaar