In dit artikel lees je over de opzet van Google Ads campagnes en ook hoeveel tijd het kost.
Het begint allemaal bij het opzetten van je Google Ads accounts. Ok, eigenlijk begint het nog eerder, want je moet natuurlijk een reden hebben om online te adverteren. We gaan er even vanuit dat je die hebt en de vervolg stap nu is om een account op te zetten.
Dit is an sich zo gepiept, maar hier zitten ook al de eerste valkuilen! Hoewel Google Ads steeds beter wordt in het begrijpen van websites en advertentiebehoefte is het “snel een account met advertenties aanmaken” nog niet echt een succes. Wel in gebruikersaantallen, niet in resultaten.
Denk jij nu”Wacht even. Dit gaat te snel je het over?” Welkom in de wereld van online marketeers, waar alles wat vroeger door 1 marketeer opgepakt wordt tegenwoordig eigen expertises zijn.
Je zet een Google Ads account op en blijft ver weg van de express modus. Een normale account heet tegenwoordig de expert modus. Dit lijkt lekker veel op elkaar dus kijk goed wat voor account je aanmaakt.
Heb je een account? Top! Google Ads probeert je zo goed mogelijk te helpen met de opzet van je account en als je alle stappen volgt gaat het zeker lukken om een campagne op te zetten.
Nu moet je enkel nog je doelen en meting tools instellen en koppelen, je betalingen instellen en in de gaten houden hoe het gaat met je advertenties. Waar dit in feite klopt is dit alleen van toepassing als je de campagne goed hebt opgezet.
Bij het maken van een standaard “zoek” campagne moeten namelijk instellingen op campagne, advertentiegroep en advertentie niveau gedaan worden. Daarnaast krijg je te maken met de zoekwoorden waar mensen op zoeken in Google die jij wil koppelen aan jouw advertenties.
Vergeet ook niet de te kijken naar de overige instellingen zoals geografie, advertentieplanning en biedingen. Dan is er nog adcopy(tekst), extensies en best practices die toe te passen zijn.
Al met al ben je met een normale campagne al best veel tijd kwijt qua opzet. Volg een SEA cursus en zorg ervoor dat je een maand elke dag even in je account kijkt en je zult snel zelf leren hoe het allemaal werkt, maar nog steeds elke keer veel tijd in jouw Google Ads account moeten steken voor de beste resultaten.
Daarnaast heb je nu slechts gelezen over 1 type campagne. Er zijn er nog veel meer en Google blijft wijzigingen aan het platform en de werking ervan doorvoeren.
Zelf je Google Ads doen kost je dus elke maand toch weer de nodige uurtjes, daarnaast moet je ook op de hoogte blijven van ontwikkelingen. Het alternatief? Uitbesteden aan partijen die weten wat ze doen.
Een Google Ads account kan heel complex ingericht worden. Denk aan campagnetypes die over de afgelopen jaren ontstaan zijn die buiten de campagnetypes van Google vallen. Hiermee doel ik op:
– Single keyword campagnes
– Branded keyword campagnes
– Modified broad campagnes
– Etc
Afhankelijk van de grootte van je account is het wel of niet slim om bepaalde campagne types te hanteren, echter voor kleinere ondernemers is een campagne structuur ingericht op je dienstverlening of product ( per categorie) het beste. Dit omdat de relevantie van de campagne ten aanzien van de website pagina waar je op uitkomt als je op een advertentie klikt, ook wel de landingspagina, hoger is.
Google Adwords is een tijdrovende en vaak complexe taak.
Naast al het eerder genoemde heb je ook nog veel diepgang in de vorm biedstrategieën en andere manieren waarop je kan adverteren in Google. Denk aan advertenties met plaatjes, video of direct in Google Shopping.
Wil jij adverteren in Google? Dan moet je denken aan een klikbudget van minimaal €75,- per maand en de tijd die het kost om campagnes te maken, beoordelen en bij te stellen. Het is vaak voordeliger om dit uit te besteden, echter is een hoger klikbudget dan ook slimmer. Uiteindelijk wil je niet meer betalen voor het beheer van je account dan dat je voor daadwerkelijke advertenties moet betalen.