Gepersonaliseerde ads? JA

Gepersonaliseerde ads? JA of toch nee?

Een tijdje terug raakte we in gesprek met andere marketeers over de nieuwe update in Facebook. Zoals sommige wellicht al weten is er een update geweest voor Apple OS met als gevolg dat de meting van veel data veranderd.

Apple heeft een groot deel van het online devices marktaandeel in handen met hun Macs, Ipads en Iphones. Deze verandering heeft dus een behoorlijke impact.

Wat is er aan de hand?

Even in het kort: door de wijziging is het attributiemodel in Facebook aangepast naar maximaal 7 dagen. Dit is van invloed op iedereen die marketing via Facebook doet. Daarnaast krijgen Apple gebruikers bij het gebruik van anything dat tracking heeft een melding in de lijn:” Weet je zeker dat je met deze website/app/etc je gegevens wil delen? Dit kunnen ze gebruiken om je beter te targeten met ads! Pas op hoor!!!!”

Ik wil mijn gegevens niet delen!

Het nadeel van de melding, welke een lichte voorkeur lijkt te geven aan de optie nee EN als pop up/pop over gepresenteerd wordt, is dat mensen vaker kiezen om geen tracking toe te staan. Iets dat we ook zien met de cookiemeldingen op websites die wel goed staan. Men kiest namelijk niet echt, ze drukken z.s.m. op de accepteer knop. Als jij netjes je cookies op de site presenteert dan hoor je standaard alle opties uit te presenteren. Vaak staat alles vooraf al aangevinkt en “kiest” men alsnog voor tracking, maar we dwalen af!

Met de cookies zagen we een terugval in tracking en met deze update zal dit ook het geval zijn. De vraag zou echter ook kunnen zijn: Wil je gepersonaliseerde ads? Het antwoord zou ja moeten zijn. Onze verwachting is dan ook dat dit “probleem” op twee fronten opgelost zal worden.

Waarom zou je gepersonaliseerde ads willen?

Waarom niet? Bedenk je even dat je 80 bent. Je zit online en je wordt gebombardeerd met advertenties over Tinder, hoverboards of vliegende scooters. Bedenk je nu dat je 20 bent, maar steeds advertenties ziet over bijvoorbeeld gehoorapparaten. Je bent een vrouw en je krijgt reclame over nivea for men of je bent een man en je krijgt reclame over vrouwenparfum.

Het is niet per se hinderlijk, maar dat is omdat dit nu in lage mate voorkomt. Vergelijk het met TV kijken. Hoe vaak zie je reclames die je helemaal niks doen. Die eigenlijk alleen de stilte in je huis doorbreken. Juist, TE vaak!

Dus ik wil gepersonaliseerde ads?

Jazeker dat wil je! Het idee om je gegevens te beschermen is natuurlijk al enigszins achterhaald. Je hebt zoveel gedeeld met Google en Facebook, waarom dat dan niet in je voordeel laten gebruiken. Uiteindelijk ben je zelf de baas over je portemonnee en als je niks wil kopen, dan koop je niks. Als er dan wel iets tussen staat wat je echt wil hebben of echt nodig hebt dan is het fijn dat de advertentie op jou is afgestemd.

Men zal vaker kiezen voor gepersonaliseerde ads.

You heard it here first! Onze verwachting is dat men vaker na een opt-out, toch zal kiezen voor een opt in voor gepersonaliseerde advertenties. Al is het alleen al vanwege de hinder die iedereen heeft van slechte advertenties die niks met de mensen in de doelgroep te maken hebben. Daarnaast verwachten we ook niet dat Facebook en andere tech bedrijven zich zo laten afschepen waardoor hun data minder nuttig is. Wij denken dat ook zij een oplossing of andere manier bedenken om toch de juiste mensen te kunnen targetten.

Een keertje met ons praten over dit nieuwsbericht?

Waarom bedrijven met ons samenwerken

Wij hebben de middelen

Met onze middelen maken we van jouw site een succes.

Wij zijn gecertificeerd

Alle beschikbare Google en Facebook certificaten behaald.

Wij hebben scherpe prijzen

Kies alleen wat jij nodig hebt en start met onze scherpe prijzen!

Tevreden klanten

Wij hebben enkel tevreden klanten. Word jij daar 1 van?

10 jaar ervaring

Veel ervaring op verschillende vakgebieden binnen online marketing.

Flexibel

Betaling per kwartaal. Samenwerking vanaf 3 maanden mogelijk!